lördag 23 januari 2010

Förlossningsberättelse

Själv frossade jag i andras förlossningsberättelser för en tid sedan, här kommer min från i torsdags:

10.30 Får någon gel som förhoppningsvis ska sätta igång förlossningen....

12.00 Vi går ner till cafeterian o käkar lunch, känner att det drar ihop sig lite men inte mer än lite magknip.

15.00 Nu har vi vilat, legat o läst, surfat på mobilen och inget mer än lite magknip har känts förrens vid 15.00 tiden. Fortfarande så får vi inte lämna sjukhuset. Det börjar värka mer o mer i ryggen och Peter hämtar en vetekudde.

15.30 Dom kommer o frågar om vi vill byta ut vårt "väntrum" på BB mot ett förlossningsrum, velar lite då det känns som att det är långt kvar.

15.50 Nu känns det som att det är svårt att ligga ned o läsa, jag vill bada.

16.00-16.30 Jag står på alla fyra i badet o väser "Värk!" med jämna mallanrum, Peter får trycka o massera hårt i ryggen när värkarna kommer.

16.30 Nu börjar det bli svårt att ta sig igenom värkarna, mellan två värkar skyndar jag mig upp ur badet, börjar må illa o kräks.

16.40 Vi hastar iväg till förlossningsrummet. Nu vill jag ha lustgas!!!

16.45 öppen 6-7 cm, jag trodde det var mer än så, lite besviken.

16.50 Nu är det jobbigt, lustgasen är på högsta o jag svär mellan värkarna. Tycker att det är P.s tur att ta över jobbet.

17.00 Fullt öppen, nu börjar det trycka på, värkarna hakar i varandra och jag vrålar, kvider o svär. Får man ingen paus?? Känner mig väldigt närvarande även om smärtan är överjävlig emellanåt.

17.32 Jag känner hur en hal liten säl glider ut o allt det onda försvinner i ett trollslag. Hon är rosig o skär, gnyr lite och jag lyfter upp henne på bröstet.
Helt underbar liten tjej som plirar med mörka ögon.

Häftig upplevelse!

2 kommentarer:

  1. Det var snabba ryck. Det kom en tår i mina ögon när jag läste vad som hände 17.32!! Fint!!

    SvaraRadera
  2. GRATTIS 3-barnsmamman MARIA! Nu BLIR jag tårögd, äggstockarna med...allvarligt : ) Vilken prinsessa * Kom hem från Stockholm med tåg igårkväll, i Gävle på nerresan hoppar 10-barnsmamman från Älvdalen på med äldsta döttrarna, hon i "FAMILJEN ANNORLUNDA". Respekt är ordet, tänkte nästan smyga fram och TA på henne och känna om hon har samma skinn som mig som har 2 barn...?
    Du är lika stjärning du som har tre * Sara

    SvaraRadera