lördag 24 oktober 2009

Läskigt- Shame i Dansbandskampen

Jag måste börja med att bortförklara mig, jag tycker INTE om dansbandsmusik men jag satte mig precis i soffan o slog på tv:n och då var det just dansbandskampen.
Det handlade då om en grupp som hette Shame, och sångaren som utan tvivel såg ut som en tjej (inbakad fläta, kvinnokropp, ögonskugga, väldigt feminint ansikte).
Sen började HON sjunga och visade sig vara en Man med grov röst, scary!!
Jag försökte hålla koll på om han/hon hade något paket men det var för dåligt med kameravinklar på just det stället.
Jag slår vad om att Han tidigare varit en Hon. Fascinerande!

Förövrigt har vi haft våra supermysiga grannar här på middag idag, mycket trevligt!!.

4 kommentarer:

  1. Hej Vimsmamman!

    Tror nog att du är lite vimsig nu...

    Är inte du scary när du har ögonskugga och inbakad fläta? Vad får dig att tro att vi tjejer har ensamrätt att bära smink eller ha flätor?

    Vet inte om du föddes sminkad, men det gjorde inte jag! Vi föds alla tomhänta och lämnar likadant.

    Det faktum att du och många med dig tror att tjejer har ensamrätt på detta fenomen, bara precis för att vi är tjejer tycker jag är VÄLDIGT SCARY och trångsynt!

    Det är ungefär lika dumt som att tro att killar automatiskt föds till rätten att ha högre lön en tjejer...

    Livet är kort, lev det som du själv vill, -Inte som alla andra vill!

    Heja Shame´s sångerska/sångare (vilket kan kvitta...:)

    Mvh Madeleine

    SvaraRadera
  2. Jag föddes nog inte med smink vad jag kan dra mig till minnes....
    Jag tror mig inte ha ensamrätt på smink för att jag är tjej, dom killar som vill sminka sig, fine! -gärna för mig.

    Och, jo, jag är visst scary i inbakad fläta, pssar faktiskt inte alls bra i det.

    Tråkigt att du tycker att jag är en trångsynt person. Det jag syftade på var att det var förvånansvärt svårt att könsbestämma hon/han och tydligen har jag ett behov av att göra det men jag är INTE trångsynt.

    SvaraRadera
  3. Hej igen!

    Jo, jag tycker att du är trångsynt i det fallet. Jag tycker att du har fördommar. Men det är egentligen inte ditt fel. De är ett dåligt arv som vi för vidare i generation efter generation. Frågan är om vi inte borde sluta med det?

    Hur viktigt är det att veta om någon är en hon eller han, så länge du eller jag inte är intresserade av att inleda en kärleksrelation med personen i fråga?

    Det första en hund gör, är att lukta mellan benen på både folk och fä...Men är människan inte lite intelligentare än så???

    Vore det inte bättre att koncentrera sig på vad som finns mellan örona, än vad som finns mellan bena?

    I svenska akademins ordlista från 1960 kan man läsa att en "neger" är ett folkslag som är bruna, lever i kojjor och klättrar i träd...-Helt sjukt!!!!

    För att återgå till sångerskan/sångaren i Shame, så gjorde man dessutom narr av dennes kläder, då de utgick ifrån att denne person var en han och då var det inte tillåtet att bära tjejkläder.

    Så vitt jag vet har tjejer, så länge jag kan minnas, burit de kläder de vill, både tjej och killkläder.

    Om det nu skulle vara så att personen som sjunger i Shame vore kille, är det då nå fel att denne bär kläder som lika ofta bärs av motsatta könet?

    Samtidigt har SVT gjort ett reklamvykort för Dansbandskampen. På det kan man se en tjej bära en kilt, som oftast bärs av män...

    Kläder som på 1600-talet var manskläder bärs i dag till stor del av kvinnor. Man ser ofta tjejer i killkläder. Slips bärs ofta av tjejer utan någon som helst reaktion.

    Saker och ting förändras i ett samhälle hela tiden.

    Alla har vi fördommar. Jag kommer ständigt på mig själv och blir lika sur var gång. Men vi måste reagera, annars blir det inte bättre...

    Vi lever en begräsnad tid på jorden. Varför kan vi inte ta vara på den och koncentrera oss på något om är viktigt istället?

    Mvh

    Madeleine
    -Jämlikheten är dubbelriktad!

    SvaraRadera
  4. Du verkar vara en påläst och engagerad tjej (el kille).
    Jag lägger mig platt ner, 1-0 till dig.

    SvaraRadera